Vanliga frågor

Allmän info

Vad skiljer OVK-center från traditionella OVK företag?
OVK-center är en matchningstjänst för bostadsrättsföreningar, privata/offentliga fastighetsbolag och OVK besiktningsmän. OVK besiktningsmännen är självständiga leverantörer som genom OVK-center får tillgång till en större kundkrets. Vi vill erbjuda både dig som kund och OVK besiktningsmännen enkelhet och bekvämlighet genom vår plattform.
Varför ska jag välja OVK-center istället för ett traditionellt OVK företag?
Snabbt och bekvämt. Vi lämnar offert inom 48 timmar och kan vanligtvis erbjuda utförande inom 14 dagar från erhållen beställning. Vi tillhandahåller aviseringslappar och ombesörjer nyckelhanteringen på ett säkert sätt med korsreferenssystem. Självklart utan extra kostnad.

Kvalitet och kunskap. Via OVK-center får du tillgång till erfarna OVK besiktningsmän med rikstäckande OVK certifikat. Våra kunder betygsätter varje matchning och genom detta uppmuntras vi till att alltid leverera den bästa servicen.

Total support. Före, under och efter OVK besiktningen finns vi naturligtvis tillgängliga via telefon och e-post. Vi kan även bistå vid avhjälpande av eventuella fel och brister, så kallade OVK åtgärder, som upptäcks under OVK besiktningen.

Hur beställer jag från OVK-center?
Via vårt formulär kan du enkelt få offert på OVK besiktning inom 24 timmar med fast pris för din fastighet. Accepteras offerten så kommer vi överens om en tid för besiktning.
I vilka städer kan jag boka med OVK-center?
Vi har OVK besiktningsmän i hela Sverige uppdelat på fyra regioner. Öst: Stockholm, Uppsala, Västerås, Linköping och Örebro. Väst: Göteborg, Borås, Halmstad, Trollhättan och Skövde. Norr: Umeå, Sundsvall, Gävle, Karlstad och Luleå. Syd: Malmö, Helsingborg, Lund, Jönköping och Växjö. Ligger din fastighet inte i någon av de städerna så får du gärna skicka oss en offertförfrågan via vårt formulär så ska vi hjälpa dig så gott vi kan.
Jag vill bli en del av OVK-center. Hur kan jag ansöka?
Vänligen fyll i ansökningsformuläret på vår ansökningssida så kommer vi att kontakta dig så snart vi kan.
Erbjuder OVK-center besiktningar i lokaler för restaurang, butik, kontor, lager, vård etc?
Ja, vi utför OVK besiktningar i alla typer av lokaler.
Vad händer om OVK besiktningen inte blir godkänd?
Byggnadens ägare ska se till att fel och brister som upptäcks vid OVK besiktningen åtgärdas omgående. Inom 6 månader ska en ombesiktning göras förutsatt att åtgärderna är utförda. Vissa åtgärder tar längre tid att fullfölja, och då görs ombesiktning så snart åtgärden är klar. Vi på OVK-center har ett brett kontaktnät i fastighetsbranschen och vi hjälper dig gärna att hitta en samarbetspartner som kan utföra åtgärderna.

Avisering, nyckelhantering och besiktning

Vem ombesörjer aviseringen inför OVK besiktningen?
Aviseringslapparna tas fram av OVK-center. Utdelningen av lapparna kan skötas av antingen en beställarrepresentant eller OVK besiktningsmannen, beroende på vad man kommer överens om när beställningen görs.
Hur lång tid innan OVK besiktningen ska aviseringen ske?
Vi rekommenderar att aviseringen sker så tidigt som möjligt, gärna 4-2 veckor innan besiktningsdagen, dock senast en vecka innan besiktningsdagen.
Vad händer om en lägenhetsinnehavare inte vill lämna ifrån sig sin lägenhetsnyckel?
Ingen behöver lämna ifrån sig nyckeln om man inte vill, vederbörande ska bara se till så att OVK besiktningsmannen får tillträde till lägenheten när det är dags för besiktning.
Hur sker nyckelhanteringen?
Om boende eller lokalinnehavare inte kan närvara vid tid för OVK besiktning finns möjlighet att lämna en extranyckel till OVK besiktningsmannen. Nyckelinsamling av lägenhets-, lokal- och eventuella fastighetsnycklar arrangeras av OVK besiktningsman samma morgon som uppdragets utförande. Samtliga nycklar förses med säkerhetsnyckelbrickor som är registrerade hos polisen och hanteras med korsreferenssystem som säkerställer att inga namn- eller adressuppgifter finns på nycklarna. Nycklarna återlämnas i respektive lägenhets eller lokals brevlåda i ett omärkt kuvert när uppdraget är slutfört.
Vad händer om en lägenhetsinnehavare är bortrest och inte har möjlighet att släppa in OVK besiktningsmannen?
Om OVK besiktningsmannen inte får tillträde till enskilda lägenheter eller utrymmen så kan man i vissa fall utelämna dem från OVK besiktningen, förutsatt att OVK besiktningsmannen genom andra mätningar kan skaffa sig en helhetsbild av ventilationssystemet.

Om det är för många lägenheter eller utrymmen som OVK besiktningsmannen inte får tillträde till så behöver man göra en kompletterande besiktning vid ett senare tillfälle. Om detta skulle vara aktuellt så kan du som beställare komma överens direkt med OVK besiktningsmannen om ett datum för den kompletterande besiktningen, eller ringa vår kundtjänst på 010-151 52 00.
Går det att säga en exakt tid när OVK besiktningen kommer att ske i respektive lägenhet?
Nej det går tyvärr inte, och OVK besiktningsmannen kan inte boka exakta tider med lägenhetsinnehavare. När väl OVK besiktningen är klar i en lägenhet så behöver OVK besiktningsmannen inte längre ges tillträde. Det finns olika sätt att ge OVK besiktningsmannen tillträde till respektive lägenhet, till exempel genom att lämna nycklar, vara hemma eller tillåta att man går in med servicenyckel. De olika alternativen står tydliga i aviseringslappen som lägenhetsinnehavaren får senast en vecka innan OVK besiktningen.
Hur lång tid tar OVK besiktningen i varje lägenhet?
Det kan ta mellan 15-60 minuter, men oftast går det snabbare än så.
Är det något man bör tänka på som lägenhetsinnehavare inför en OVK besiktning?
Allt man som lägenhetsinnehavare bör tänka på står i aviseringslappen som man får minst en vecka innan OVK besiktningen. I huvudsak handlar det om att:

1. Ge tillträde till lägenheten.
2. Ge tillträde till mätpunkter och plocka bort saker som är i vägen.
Vilka utrymmen i lägenheten kommer OVK besiktningsmannen behöva tillträde till?
OVK besiktningsmannen behöver tillträde till samtliga rum inklusive kök. Luftflödet kommer att mätas i alla ventilationsdon som är åtkomliga för mätning samt kontrollera eventuella friskluftsventiler i fönster/vägg.
Vilka allmänna utrymmen/biutrymmen kommer OVK besiktningsmannen behöva tillträde till?
OVK besiktningsmannen behöver tillträde till samtliga allmänna utrymmen som ventileras av det ventilationssystem som ska besiktigas. Det är individuellt för varje fastighet, men kan vara något av följande utrymmen:

- Trapphus
- Källare
- Förråd
- Kontor/styrelserum
- Tvättstuga
- M.m.

OVK-besiktningsmannen avgör under besiktningen vilka utrymmen som det behövs tillträde till.
Vad händer om OVK besiktningsmannen inte kan komma in i alla lägenheter/utrymmen?
Om OVK besiktningsmannen inte får tillträde till enskilda lägenheter eller utrymmen så kan man i vissa fall utelämna dem från OVK besiktningen, förutsatt att OVK besiktningsmannen genom andra mätningar kan skaffa sig en helhetsbild av ventilationssystemet.

Om det är för många lägenheter eller utrymmen som OVK besiktningsmannen inte får tillträde till så behöver man göra en kompletterande besiktning vid ett senare tillfälle. Om detta skulle vara aktuellt kan du som beställare komma överens direkt med OVK besiktningsmannen om datum för den kompletterande besiktningen, eller ringa vår kundtjänst på 010-151 52 00.

Protokoll

Vem skickar in det färdiga OVK protokollet till kommunens byggnadsnämnd?
OVK besiktningsmannen skickar protokollet till din kommuns stadsbyggnadskontor för registrering.
Om vi tappar bort vårt OVK protokoll, kan vi beställa en ny kopia av OVK-center då?
Ja, vi sparar alla OVK protokoll och kan skicka en kopia per e-post om det skulle behövas.
Måste vi göra alla föreslagna åtgärder?
Ja, det står formulerat i bygglagstiftningen att byggnadens ägare ska se till så att fel och brister som upptäcks vid OVK åtgärdas omgående. Ägaren har ansvaret, även mellan besiktningstillfällena, för att vidta de åtgärder som behövs för att kraven på ventilationssystemet ska vara uppfyllda och för att de underhålls så att deras väsentliga tekniska egenskaper i huvudsak bevaras.
Kan OVK-center hjälpa oss att hitta någon samarbetspartner som kan utföra åtgärderna?
Ja, vi på OVK-center har ett brett kontaktnät inom fastighetsbranschen och vi hjälper dig gärna att hitta en samarbetspartner som kan utföra åtgärderna. Hör gärna av dig till oss per e-post eller ring vår kundtjänst på 010-151 52 00.

Garanti och kvalitet

Vad händer om jag inte är nöjd med OVK-centers tjänst?
Det är mycket viktigt för oss och våra OVK besiktningsmän att du är nöjd med den beställda tjänsten. Om något inte uppfyller dina förväntningar, vänligen kontakta vår kundtjänst snarast möjligt på 010-151 52 00.
Vad händer om något skadas?
OVK-center och alla våra OVK besiktningsmän är försäkrade. Om skador uppstår, vänligen kontakta vår kundtjänst snarast möjligt på 010-151 52 00.
Hur kan jag vara säker på att OVK besiktningsmännen är pålitliga?
Alla våra OVK besiktningsmän innehar rikstäckande OVK certifikat med behörighet K. För att kunna erhålla sitt certifikat ska man kunna visa att man har godkänd utbildning, tillräcklig yrkeserfarenhet och dokumenterad erfarenhet samt visa att man bedömts lämplig för uppgiften genom lämplighetsintyg. Våra OVK besiktningsmän måste dessutom ha minst 10 års erfarenhet och genomgå en noggrann ansökningsprocess inkluderat personliga intervjuer för att kunna bli partner.
Hur betygsätter jag OVK-centers tjänst?
Efter att OVK besiktningen har blivit utförd får du ett e-post med en förfrågan om att lämna ett omdöme på OVK-centers tjänst. I ett 5-stjärnigt betygssystem kan du betygsätta tjänsten och ange hur sannolikt det är att du skulle rekommendera tjänsten för andra fastighetsägare. Detta verktyg är uppskattat både bland kunder och OVK besiktningsmän eftersom matchningen av tjänsten baseras på kundrecensioner.

Fanns inte din fråga?

Kontakta oss via vårt formulär.

Behöver du hjälp snabbt?

Kontakta oss via telefon.

Öppettider
Mån-fre 07:00-19:00

010-151 52 00

Redan partner?

Vill du bli en del av OVK-center?

Dela oss på: